Hassan Farahani

جستجو کردن
Close this search box.

نیروی محرکه کاربران برای انتشار پُست و استوری در شبکه­ های اجتماعی:

حدود 3.8 میلیارد کاربر شبکه های اجتماعی در سراسر جهان وجود دارند. برنامه های جدید رسانه های اجتماعی هر ساله ظاهر می شوند و به صفوف شبکه های اجتماعی بزرگ مانند فیس بوک، یوتیوب، توییتر و اینستاگرام می پیوندند. اما سوال اینجاست که چرا مردم خارج از دغدغه های شغلی محتوا را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند؟

تقویت پیوندها، ترس از تنهایی، خودنمایی، آموزش یا هیچکدام

رسانه ­های اجتماعی فنآوری های مبتنی بر رایانه هستند که اشتراک گذاری ایده­ ها، افکار و دانش را از طریق فضای مجازی تسهیل می­ کنند. رسانه ­های مبتنی بر اینترنت امکان ارتباط الکترونیکی سریع محتوا شامل اطلاعات شخصی، اسناد، فیلم­ ها، عکس ­ها و… را به کاربران می دهند. همانطور که می­ دانید فعالیت رسانه‌های اجتماعی برای تعامل با دوستان و خانواده آغاز شد، اما بعداً توسط مشاغلی که می‌خواستند از یک روش ارتباطی جدید و محبوب برای ارتباط با مشتریان استفاده کنند، ادامه پیداکرد و امروز قدرت رسانه­های اجتماعی توانایی برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری اطلاعات با همه افراد روی زمین یا با بسیاری از مردم به طور همزمان است.

حدود ۳.۸ میلیارد کاربر شبکه های اجتماعی در سراسر جهان وجود دارند. برنامه های جدید رسانه های اجتماعی هر ساله ظاهر می شوند و به صفوف شبکه های اجتماعی بزرگ مانند فیس بوک، یوتیوب، توییتر و اینستاگرام می پیوندند. اما سوال اینجاست که چرا مردم خارج از دغدغه های شغلی محتوا را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند؟

در این موضوع هیچ شکی وجود ندارد که افراد مختلف چیزهای مختلفی را به اشتراک می گذارند، آنچه جالب است این است که نیروی محرکه ای که آنها را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات ترغیب می­ کند چیست؟

در زیر هفت دلیل وجود دارد که چرا افراد محتواهای مختلف را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند:

۱. ارائه مطالب ارزشمند و هیجان انگیز به دیگران

شاید با این روش ما می خواهیم به افراد اطراف زندگی خود اطلاع دهیم، سرگرمشان کنیم و یا به آنها کمک کرده و آنها را با موضوعی که بنظر خودمان جذاب است شریک آنها آنکنیم.

۲. به دیگران این احساس را بدهیم که چه کسی هستیم

هر یک از ما یک برند متمایز داریم و مطالبی که در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذاریم شخصیت ما را نشان می­دهد. بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از مردم می گویند از شبکه­های اجتماعی برای بیان خود و علایقشان استفاده می ­کنند. در اینجا باید این نکته اضافه شودکه این وجه از انتشار می تواند هم مثبت و هم منفی باشد.

 آنجا که شخص به محض رسیدن به یک هتل یا یک فرودگاه خاص استوری منتشر می ­کند شاید برای جلب توجه بیشتر مخاطبش باشد و نه چیز دیگر می تواند اثر منفی  بر روی مخاطب به دنبال داشته باشد. نکته­ای که امروزه در تحقیقات مختلف ثابت شده این است که استفاده بیش از اندازه و بدون تحلیل از شبکه­های اجتماعی به خصوص شبکه های تصویر محور می تواند موجب افسردگی افراد در برابر دیدن تصاویر زندگی دیگران شود. تصاویری که همه ما می دانیم بهترین لحظات یا بهترین تصویر شخص در لحظه خاص است و نه همه زندگی شخص تولید کننده محتوا.

۳. برای تقویت و توسعه پیوندهایمان

بسیاری از کاربران برای ایجاد و حفظ روابط خود، پست و استوری به اشتراک می گذارند. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، ۷۳ درصد از مردم برای ارتباط با افرادی که علایق مشابهی دارند، مطلبی به اشتراک می گذارند و ۷۸ درصد به این دلیل مطالبی به اشتراک می گذارند که به آنها امکان می دهد با افرادی که با آنها در تماس نبودند، ارتباط جدید برقرار کنند.

۴. برای اینکه خودمان را خوشحال کنیم

به زبان ساده، ما به اشتراک می گذاریم زیرا باعث می شود احساس کنیم با بقیه جهان ارتباط بیشتری داریم و از این روش حس بهتری پیدا می­کنیم.

۵. انتشار اخبار در مورد یک علت یا یک مناسبت

ما مرتباً اطلاعاتی را در اینترنت ارائه می کنیم تا حمایت خود را از مسائل مختلف ابراز کنیم و به دیگران درباره مفاهیم و ایده هایی که برایمان مهم هستند نکاتی ارایه نماییم و به قول معروف در موضوعات مختلف موضع گیری می کنیم.

۶. برای حفظ ارتباط

مردم تبادل اطلاعات در اینترنت را اگر به آنها کمک کند که روابط موجود خود را حفظ کنند دوست دارند و با سایر کاربران می توانند با به اشتراک گذاری اطلاعات به صورت آنلاین در ارتباط بمانند و ارتباطات خود را کنترل و توسعه دهند و از همه چیز هم خبر داشته باشند.

۷. مدیریت اطلاعات

بسیاری از کاربران بر این باورند که اشتراک‌گذاری روشی سودمند برای مدیریت اطلاعات است، زیرا محتوای زیادی در زندگی ما وجود دارد که قابل انتشار است. همچنین بنظر می رسدکه خواندن پاسخ‌های دیگران به درک و هضم اطلاعات و رویدادها کمک می‌کند. در ضمن می توان گفت زمانی که ما اطلاعات یا تحلیلی را به اشتراک می گذاریم، بنظرمان می ­رسد که سایرین ما را عمیق تر، کامل تر و متفکرانه تر تجزیه و تحلیل می­کنند.

کدام نوع محتوا بیشتر در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود؟

طبق تحقیقات، ۵ دسته برتر محتوایی که مردم ترجیح می­دهند به اشتراک بگذارند، عبارتند از: تصاویر، نظرات، به‌روزرسانی‌های وضعیت که به افراد اجازه می‌دهد دیگران بدانند در حال انجام چه کاری هستند، انتشار اخبار، توصیه هایی برای چیزهایی که دوست دارند: کتاب، فیلم، رستوران و… .

در اینجا لیست کاملی از ۱۱ موردی که کاربران دوست دارند به اشتراک بگذارند آمده است:

 عکس ها و تصاویر، نشر افکار، به روز رسانی وضعیت که در حال حاضر چه می کنند؟، لینک به مقالات و مطالب جالب توجه، توصیه هایی در مورد اینکه چه چیزهایی را دوست دارند، اخبار، لینک دادن به سایر وب سایت ها، لینک دادن به پست­های دیگران، به روز رسانی وضعیت آنچه کاربران احساس می کنند، نشر ویدئو کلیپ ها، برنامه ریزی برای آینده یا کارها و سفرهایی که می خواهند انجام دهند.

حالا سوال هایی که متداول است و شاید جواب دقیقی هم به آنها نتوان داد را مرور می کنیم با این پیش فرض که پاسخ به آنها می تواند بر اساس نظر افراد متفاوت باشد.

  • چرا مردم عکس های خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می­کنند؟

عکس های سلفی در شبکه های اجتماعی برای بهبود خلق و خو ارسال می شود. به دست آوردن دنبال کننده یا “لایک” به منظور مقایسه ارزش خود با دیگران نوعی رقابت اجتماعی است. تلاش برای جلب توجه دیگران به امید به دست آوردن نظرات مطلوب به عنوان توجه جویی شناخته می شود.

  • درباره شخصی که مدام در شبکه های اجتماعی سلفی می گذارد چه می­ گویید؟

این یک تصور غلط رایج است که کسانی که سلفی آپلود می کنند مغرور یا حتی خودشیفته هستند. اما حتی، فردی با اعتماد به نفس ضعیف ممکن است سلفی های بیش از حد منتشر کند. یک مطالعه نشان می‌دهد که مردانی که سلفی‌های زیادی ارسال می‌کنند ممکن است خودخواه باشند، اما این احتمال برای زنان کمتر است.

  • چرا کاربران در رسانه های اجتماعی بیش از حد مطلب منتشر می­کنند؟

آنها ممکن است پس از دریافت لایک، کامنت، اشتراک گذاری و این مقدار توجه اضافی احساس شهرت کنند. این موضوع ممکن است افراد را تحریک کند تا محتوای «بیش از حد» را به اشتراک بگذارند که این موضوع در بعضی مواقع می تواند موجب خستگی مخاطبان و ترک صفحه شخص هم بشود.

  • چرا کاربران در شبکه های اجتماعی پست های منفی می گذارند؟

بنظر می رسد فعالیت در فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی هم مانند زندگی واقعی است. افراد در هر دو فضای واقعی و مجازی می­توانند مثبت یا منفی فکر کنند و اخلاقیات را رعایت کرده و یا از خطوط قرمز قانونی و عرفی عبور کنند.

  • چرا برخی افراد در شبکه های اجتماعی خودنمایی می­کنند؟ پاسخ به این سوال را هم به شما می­ سپارم که به آن بیشتر فکر کنید.

نکته آخر

نکته آخر اینکه اگر درک کنیم که کاربران شبکه های اجتماعی چگونه فکر می ­کنند، انگیزه های واقعی آنها از انتشار مطالب چیست، وضعیت اجتماعی، شخصیتی، خانوادگی و گذشته و حال افراد چگونه است، می تواند ما را به درک بهتر از موضوع برساند و در تنظیم نوع ارتباطمان با کاربران موثر باشد.

 اکنون که تمام اطلاعات را در اختیار دارید، وقت آن است که محتوایی را تولید و منتشر نمایید که واقعا ارزشش را داشته باشد و البته همین حالا صفحه ای را ترک کنید که مطالبش هر روز روی اعصاب شما راه می­ رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *